העולם כולו עקב בתדהמה אחר המחזה הפארודי שהתרחש בעיצומו של הלילה שבין חמישי לשישי.



שני ישישים אמריקנים עמדו על הפודיום, אחד מהם בן 82 אחרי 47 שנה בפוליטיקה האמריקנית, ונשיא המעצמה בארבעת השנים האחרונות, השני בן 78 הנשיא הקודם שהודח ע"י יריבו הנשיא הנוכחי. שתיהם עלו על הבמה ארבע שנים מאוחר יותר מהעימות הראשון כאילו שום דבר לא השתנה.



בשורות הבאות ננסה לתמצת את הרגעים הגדולים (והקטנים), להבין את המשמעויות, את אפקט ההשפעה על המירוץ, ומה הלאה...


1719703145617.png

טראמפ וביידן במהלך העימות.


העימות:


העימות התרחש במטה CNN באטלנטה, ג'ורג'יה.


מנחי העימות היו דנה בש וג'ייק טאפר שניהם יהודים, אשר ביומיום מגישים את תוכנית 'מצב האומה' ברשת CNN.


כל אחד מהמתמודדים קיבל 2 דק' לענות על השאלה, המתמודד שנגדו קיבל דקה להשיב, ואח"כ עוד דקה להשיב ע"פ שיקול דעתו של המנחה.


המיקרופונים נכבו אוטומטית ברגע שנגמר זמן הדיבור של המועמד, כלקח מעימות 2020 בו טראמפ התערב בגסות בכל חלק מהעימות.


כניסת המועמדים: ביידן נכנס הראשון, מהוסס, מצביע על הפודיום שלו בשאלה, כאילו זה נקבע דקה לפני העימות. טראמפ נכנס בטוח בעצמו. בא לנצח.


הדקה ה-1: המגיש פותח בנושא שהכי מעניין את האמריקאים - הכלכלה, ביידן נראה רע עונה בשקט ובצרידות, נראה חצי מת. טראמפ לעומת זאת קופץ לזירה ומעביר נושא במהירות לכיוונים החלשים של בדיין - ההגירה. ביידן חזר על המנטרה השחוקה של הדמוקרטים שטראמפ דאג לעשירים, בגלל הורדת מס החברות בתחילת כהונתו.

אפשר לומר שמההופעה של ביידן בדקה הראשונה כבר אפשר היה להבין שהוא הולך לגמור גרוע, תומכיו ציפו לנס וקיוו שאולי טראמפ יצליח להאפיל על הכישלון של ביידן בכישלון מפואר משל עצמו.


הדקה ה-4: ביידן משקר בלי למצמץ (או בעצם אולי שכח), הנשיא טוען שבתקופתו לא מתו בכלל חיילים אמריקנים, הטענה כמובן לא נכונה, בנסיגה מאפגניסטן נהרגו 13 חיילים בפיגוע, ולפני מספר חודשים נהרגו עוד 3 מתקיפת כטב"ם בבסיס במזרח התיכון.

טראמפ קיבל דקה להגיב רק אחרי השאלה הבאה וכנרהא שכח לעמת אותו עם העובדות.


הדקה ה-10: ביידן מתבלבל בין הקורונה למדי-קאר ומגמגם כמה שניות.

טראמפ לבנתיים מפתיע, מתנהג יחסית באופן מכובד, ולא מתפרץ לדברי ביידן. דבר שבהחלט יכול להוסיף לו נקודות.


הדקה ה-11: המגישה שואלת את טראמפ את השאלה הרגישה ביותר בנושא זכויות עוברים וביטול הלכת רוו נגד וויד, טראמפ מתמרכז מעט ואומר שהוא תומך בהחלטת בית המשפט לאשר אמצעים מסויימים. והולך על הקו שבית המשפט העליון (שהוא מינה) רק העביר את ההחלטה למדינות, בהמשך הוא מסביר שההחלטה הזו אף הרעה את המצב מבחינת התומכים בביטול, משום ששמונה מדינות דמוקרטיות מובהקות אישרו דברים מרחיקי לכת יותר ממה שהיה מותר קודם כשהנושא היה ברמה הפדרלית. הוא אף הביא דוגמה מקנזס ואוהיו שהן מדינות רפובליקניות שהתקבלה בהן החלטה ליברלית, לעומת טקס ופלורידה שהתקבלו בהן החלטות שמרניות.

בייידן מנסה להעביר את האש לכיוון טראמפ ע"כ שהוא פוגע בזכויות של אנשים שנפגעו ע"י מהגרים, רק שבמקום לתקוף את טראמפ הוא מרים לו להנחתה, טראמפ מיד משיב ותוקף שבגלל המדיניות גבול הרכה של ביידן נכנסים מהגרים ופושעים.

לסיכום טראמפ נחלץ מאחת משתי השאלות הקשות ביותר שלו (זכויות נשים ועוברים וה-6 בינואר), באופן מצויין הרבה יותר טוב מהציפיות.


הדקה ה-18: עדיין בנושא הקודם, ביידן מאשים שהרפובליקנים הולכים לחוקק חוק קיצוני בנושא, וטוען שהוא יטיל ע"ז ווטו וטראמפ לא יטיל, המנחה ממשיך לשאלה הבאה, וטראמפ מנסה לענות, המנחה השניה מנסה לסמן למנחה שיתן לו לדבר, אבל הוא לא שם לב או שמתעלם בכוונה.



הדקה ה-21: בשאלה על מדיניות הגבולות ביידן טוען שוטרי משמר הגבול תומכים בעמדתו, לאכזבתו חשבון ה-X הרישמי של משמר החופים האמריקני כתב מיד תוך כדי העימות "משמר הגבול האמריקני לא תומך ולא יתמוך בהצעותיו של הנשיא ביידן".

הנושא נשאר על השולחן למשך דקות ארוכות כשטראמפ חובט בביידן שוב ושוב.

צריך לציין שתמיד נשיא מכהן יוצא חלש מהעימות הראשון ויריבו חובט במדיניותו בהצלחה לא מבוטלת.


1719702842985.png










הציוץ של משמר החופים נגד ביידן בעיצומו של העימות.



הדקה ה-29: טראמפ נשאל אם ידחוף להסכם בין אוקראינה לרוסיה, שבו רוסיה משאירה לעצמה חלק מהשטחים שכבשה במלחמה. טראמפ מתחמק מהתשובה ותוקף שהמלחמה לא הייתה מתחילה בכלל לו הוא היה הנשיא. כמו"כ הוא אומר שחמאס לא היה מעז לתקוף את ישראל בשבעה באוקטובר אם הוא היה יושב בבית הלבן. ומקנח שוב בנסיגה הכושלת של ביידן מאפגניסטן.

ביידן משיב שטראמפ מזלזל בחיילים ע"פ אמירה שלו בזמן היותו נשיא ע"כ שלא צריך לתקוף את איראן אחרי תקיפה שלה על בסיס אמריקני כי "זה היה שום דבר ורק היה לכמה חיילים כאבי ראש". כמו"כ הוא תוקף שטראמפ אמר לפוטין תעשה מה שאתה רוצה ואם הוא היה נשאר בשלטון פוטין היה כובש את קייב תוך חמישה ימים.



הדקה ה-31: המגישה שואלת את טראמפ שוב האם הוא ידחוף להסכם שבו רוסיה משאריה אצלה את השטחים שכבשה במזרח אוקראינה. טראמפ עונה "אני לא מקבל את זה" ועובר לתקוף את ביידן שמחלק כסף חינם לזלנסקי.

ביידן טוען שבלי התמיכה שלו רוסיה תכבוש את כל אירופה, פולין וכו', ושטראמפ מרסק את נאט"ו, כמו"כ הוא אומר להגנתו שכל הכסף שמועבר לאוקראינה מועבר כנשק שמיוצר בארה"ב. (כנראה הוא רצה לומר שזה מוסיף משרות).


הדקה ה-34: הנושא עובר לישראל. ביידן אומר שכולם תומכים בעיסקת חטופים והפסקת אש חוץ מחמאס וש"צריך לחסל אותם". על עצירת משלוחי הנשק הוא טוען שמדור רק באלף פצצות של טון ש"לא עובדות טוב באזורים מאוכלסים". ושהוא ארגן את כל העולם נגד איראן במתקפת הטילים הגדולה.

טראמפ תוקף, "הוא אומר שרק חמאס רוצה להמשיך את המלחמה, גם ישראל רוצה להמשיך והוא לא מאפשר להם, שימשיכו לעשות את מה שהם עושים" (דהיינו שימשיכו את המלחמה).

כמו"כ הוא מכנה את ביידן פלסטיני, "אבל גם הם (הפלסטינים) לא אוהבים אותו, הוא פלסטיני רע".


הדקה ה-38: טראמפ נשאל את השאלה המכשילה ביותר מבחינתו על ההתקפה על הקפיטול בשישי בינואר 2021, כזכור טראמפ חצי עודד את המפגינים, טוען שהבחירות זוייפו, קורא למפגינים פטריוטים, ואומר שיחנון את מי שהואשם ויושב בבית הכלא.

טראמפ מתחמק ומתחיל לעסוק במצב הטוב שבו אמריקה הייתה בשישי לינואר כשהוא עזב את הבית הלבן. המגיש מעמת אותו שוב עם השאלה, וטראמפ טוען שהוא לא עודד את ההתקפה אלא אף התריע מראש שתהיה מהומה, ומי שאשם בה היא ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים דאז מטעם המפלגה הדמוקרטית שאף לקחה ע"כ אחריות.

ביידן משיב וטוען שטראמפ עודד את ההסתערות על הקפיטול על אף שאנשיו התחננו בפניו שיגנה זאת, כמו"כ תקף שטראמפ עדיין טוען שהבחירות זוייפו על אף שאף בית משפט בארה"ב לא קיבל את טענותיו. וסיים שאם טראמפ יבחר יהיה מרחץ דמים.

טראמפ בתגובה תוקף את ביידן על מצב הביטחון האישי בערים הגדולות שנשלטות ע"י הדמוקרטים שמחלישים את המשטרה. ומוסיף שחברי הוועדה שבחנה את מהומות הקפיטול צריכים ללכת לכלא.

ביידן: אני מסתכל על עבריין מורשע.

1719702179136.png



הדקה ה-42: המגיש שואל את טראמפ על האמריות שלו אחרי ההרשעה, שיש לו זכות לרדוף את מי שתפר לו את התיק וכן לגבי האמירה שיכניס לכלא את חברי הוועדה לבחינת מהומות הקפיטול.


טראמפ מכחיש שירדוף את יריביו, ותוקף את ביידן ע"כ שהבן שלו אנטר הוא עבריין מורשע.




הדקה ה-46: ביידן נשאל אם הוא חושב שמי שמצביע לטראמפ מצביע להרס הדמוקרטיה. ביידן משיב שיש עוד תיקים נגד טראמפ שיגיעו לבית המשפט, ומסביר שהוא התמודד בשנת 2020 מול טראמפ על אף שאמר בעבר שלא יתמודד שוב, בגלל צעדת ניאו- נאצים בשרלוטסוויל, וירג'יניה, בה נהרגה אשה צעירה, וטראמפ אמר אח"כ "אני חושב שיש אנשים טובים בשתי הצדדים".

טראמפ: זה סיפור שהומצא. הכהונה של ביידן הייתה הכי גרועה בהיסטוריה.

ביידן: הסיפור הוכח, הוא לא רואןי להיות נשיא ויש סיבה לכך ש40 מתוך 44 חברי הממשלה שלו לא תומכים בו.


יצאו להפסקה. טראמפ יצא קצת חלש מהחלק הראשון מכך שביידן קיבל את זכות הסיום, בדבריו שטראמפ נשיא מסוכן.


הדקה ה-55: ביידן נשאל על קהילות השחורים, וסיפק אמירה שבודאי תשמח אותם "אני מבין למה אתם כועסים, אנחנו לא עשינו מספיק". טראמפ כמובן טען שהמהגרים לוקחים להם את העבודה.


הדקה ה-60: נושא האקלים. ביידן אומר שהוא הראשון שנכנס להסכם פריז. טראמפ טוען שארה"ב משלמת בשביל כולם. ביידן טוען שהם בכלל לא חברים בהסכם פריז. (סותר את דבריו? נכון).


הדקה ה-68: טראמפ קצת יצא מאיזון אחרי איך שנגמר החצי הראשון וחזר להיות טראמפ המוכר. תוקף את ביידן שהוא שקרן.

ביידן תוקף את טראמפ שהוא פיטר מפקד צבאי שדיבר נגדו.

טראמפ משיב שזו בדיוק הבעיה של ביידן שהוא לא מפטר אנשים ולכן המדינה נראית כמו שנראית.

ביידן: 158 היסטוריונים עשו הצבעה מי הנשיא הכושל ביותר, ובחרו בטראמפ.


הדקה ה-75: טראמפ על ביידן במהלך תגובה על נושא הסמים הסינטטיים מסין: "הוא מועמד במנצ'וריה" (מחוז בסין). וממשיך ותוקף שכל הבעיה היא בגלל הגבול הפתוח של ביידן.

ביידן: אני הבאתי מכשירים מיוחדים שימצאו את החומרים הללו בגבול עם מקסיקו.


הדקה ה-79: ביידן נשאל את השאלה הקשה ביותר מבחינתו- שאלת הגיל: ביידן משיב שתמיד אמרו לו שהוא הפוליטיקאי הכי צעיר ועכשיו הכי מבוגר, כמו"כ עקץ את טראמפ ואמר שטראמפ אמנם צעיר ממנו בשלוש שנים אבל יש לו יכולות יותר ממנו. ועבר לעסוק במה שהוא עשה בארבעת השנים האחרונות.

טראמפ השיב שהוא מרגיש כמו לפני 30 שנה וששני רופאים בדקו אותו.

משם הויכוח ירד לנושא מי משחק גולף יותר טוב. וכשביידן אמר לטראמפ שהוא מוכן לעשות מולו מבחן קונגטיבי טראמפ פרץ בצחוק.

בהמשך התהפכו היוצרות כשטראמפ אמר לביידן "בא לא נהיה ילדים", תוך כדי שביידן מטיח בו "אתה ילד"...

1719702242320.png



הדקה ה-83: טראמפ נשאל אם הוא יקבל את תוצאות הבחירות לו הוא יפסיד, והשיב שם הם יהו הוגנות הוא יקבל את התוצאות.

כמו"כ ניפק את הפנינים, שהוא בכלל לא רצה להתמודד שוב אבל אחרי שראה מה ביידן עשה לארה"ב הוא היה מוכרח להתמודד.

ביידן: אתה בכיין.

העימות הסתיים בנאום קצר של טראמפ בו האשים את ביידן בחיזוק איראן, ביחסי חוץ כושלים, בהרס הכלכלה, ובמה לא...




לסיכום: כמו שהעריכו לפני העימות לביידן היה קשה מאד לענות על השאלות הקשות מבחינתו, על ההגירה והכלכלה, כמו כל נשיא מכהן שיש לו אחריות על המדיניות בזמן העימות. צריך לזכור שתמיד נשיא מפסיד בעימות הראשון.


טראמפ לעומת זאת על השאלה הראשונה שהתקילה אותו, ענה באופן מצויין, ודווקא על השאלה הפחות קשה אם יכבד את תוצאות הבחירות, לא הצליח להתאפק ולא ענה תשובה ברורה, דבר שהיה יכול להרגיע הרבה מתלבטים שחוששים ממנו.


לגבי הניראות ביידן היה נראה בהתחלה זקן וחלש. אמנם הוא התעורר מעט לאחר זמן אבל הרושם הראשוני כבר נוצר, וזה היה מאוחר מידי מבחינתו. טראמפ התחיל באופן מאד מכובד ולא 'טראמפי' דבר שיהיה יכול לתת לו יותר נקודות מקרב מתלבטים, אבל בחצי השני הוא חזר לסורו. וחבל.



היום שאחרי:

מיד לאחר העימות הרשתות החברתיות בארה"ב התפוצצו בקריאות להחליף את ביידן, הציבור הדמוקרטי שצורך תקשורת שמאל שהסתירה במשך זמן רק את מצבו האמיתי שלן ביידן, הבין פתאום את המצב, ועוד יותר נורא שכנראה הוא יפסיד במצב הזה את הבחירות לטראמפ שנוא נפשם.


בכירים דמוקרטיים יצאו לתקשורת ואמרו שיצטרכו לשקול שוב את עניין מועמדותו של הנשיא הקשיש. אמנם ביידן הוציא הודעה שהוא היה מצונן אבל הוא ניצח בעימות ו"קשה להתעמת עם שקרן".

כל העיתונים בארה"ב, יצאו עם תמונתו של ביידן בעמוד ראשון עם רמזים או קריאות לפרישתו מהמרוץ. חלק מהפרשנים הגדירו זאת בכפרל הארבור של המפלגה הדמוקרטית. בכירים דמוקרטיים אמרו בעילום שם לתקשרות שבקצב הזה נראה שביידן לא שורד עד נובמבר.

1719703074326.png

שורה של מאמרים בעיתון השמאל ניו יורק טיימס בקראיה לביידן לפרוש.

מאז העימות במהלך השבת הלכו והתחזקו ההודעות ממטה ביידן וממקורביו שאין בכוונתו לפרוש.



לוח הזמנים והעימות המוקדם נותנים לדמוקרטים חודש וחצי להחליט האם להזיז את ביידן מכס המועמדות. הועידה הדמוקרטית שבה היה צפוי ביידן לקבל בקלות את קולותיהם של הצירים בהם זכה במהלך הפריימריז תתקיים ב-19 באוגוסט בשיקאגו.



הבעיה של הדמוקרטים שיהיה קשה מאד להדיח את הזוכה בקולות הצירים אלא אם כן הוא יפרוש מעצמו. דבר שלא נראה כרגע, אלא במקרה שהסקרים בימים הקרובים ינבאו התרסקות טוטאלית. וגם אם יצליחו להדיח, ולהביא מועמד אחר הוא יהיה ברווז צולע. בארה"ב בה הבחירות לנשיאות מתחילות כמעט שנה לפני מועד הבחירות, להכניס מועמד 3 חודשים לפני הבחירות ולנצח בהן זה בגדר נס. וכל זה בלי לדבר על מקרה בו המפלגה תצטרך ללכלך את הידיים ולהדיח את ביידן כנגד רצונו, דבר שיעורר מתחים פנימיים ויביא את המפלגה לבחירות מפולגת וחבולה.


בעיקרון כרגע השאלה שמנקרת בראשם של בכירי המפלגה היא, מה יגרום ליותר נזק למפלגה, ביידן כמועמד לנשיאות או הדחה מלוכלכת בועידה 3 חודשים קודם הבחירות.


את התשובה נדע בשישי בנובמבר, או שלא נדע לעולם.



עד אז, נבדוק מי המועמדים המובילים שיכולים להחליף את הנשיא ביידן:



המועמדת הכי מדוברת היא מישל אובאמה אשתו של הנשיא לשעבר ברק אובאמה, בת 60, אשה מאד מפורסמת בארה"ב, ואהודה מאד במפלגה הדמוקרטית. מעלה נוספת מבחינת הדמוקרטים שבחירה בה תכניס את ברק אובאמה הנשיא לשעבר לעניינים, ובזכות כושרו הרטורי והופעתו המרשימה הוא יוכל לנצח את טראמפ הדמון הגדול.


מועמד נוסף הוא מושל קליפורניה גווין ניוסם, ניוסם בן 54 כיהן כראש עיריית סן פרנסיסקו, וכסגן המושל עד שנבחר למשרת המושל בשנת 2018. כמושל קליפורניה ניוסם ניהל את המאבק בטראמפ בזמן הקורונה כשהנשיא דאז סירב להכריז על סגר. כמו"כ הוא אסר מכירת מוצרי פרווה בקליפורניה וכך נהפכה קליפורניה למדינה הראשונה שנוקטת בצעד כזה. יחסו לישראל לא מהמשופרים, ובירושלים חוששים מהאפשרות שהוא יתמודד לנשיאות במקומו של ביידן.
1719701934570.png



עם זאת לניוסם יש חסרונות גדולים שטראמפ יכול להציג בקמפיין, מצב הביטחון האישי בקליפורניה שתחת הנהגתו של ניוסם מתחת לכל ביקורת, המצב כ"כ נורא עד כדי שהמשטרה לא מגיעה בכלל למקרי שוד וגניבה של פחות מ950$.



מועמדת אפשרית נוספת היא קאמלה האריס סגנית הנשיא ביידן, על אף שהיא אמרוה להיות המועמד הטביע לרשת את הנשיא הסיכוי שלה נמוך משום שבכל סקר שנעשה היא מפסידה בגדול לטראמפ, היא טובה בתור סגן נשיא לקישוט ע"מ להביא מצביעים שחורים, אבל היא פחות אהודה בקרב הציבור הרחב מה שיתורגם להפסד בבחירות. אפשר לראות את זה גם מקמפיין טראמפ שמזהיר את המצביעים מלהצביע לביידן בגלל גילו והעובדה שאם הוא ימות באמצע הקדנציה האריס תירש את מקומו.






יש עוד מועמדים אפשריים רבים, ביניהם דמוקרטים בכירים שלא חשבו על האפשרות להתמודד וכרגע מתחממים על הקווים, אבל אם באמת ביידן יפרוש מרצונו, נראה רבים מהם קופצים על ההזדמנות.



<<<למאמר הקודם






1719691550521.png
תמונת שער






מקורות: CNN, vikipedia
  • 1719701869297.png
    1719701869297.png
    1.5 MB · צפיות: 16