דירה במתנה לילדים – מה צריך לדעת כדי להימנע מתאונות מס והפתעות?

אחת הדרכים השכיחות לחסוך במס רכישה ובמס שבח לאחר שיש בבעלותכם דירה היא לרכוש דירה ולרשום אותה על שם הילד שלכם כמובן לאחר הגיעו לגיל 18 שנים.

להלן אפרט בקצרה את הצדדים השונים לרישום הדירה על שם הילד:

ראשית יש להבין כי בכדי שרשות המיסים לא תטען לעסקה פיקטיבית ומלאכותית יש לרשום את הדירה על שם הילד, משמעות הרישום היא שאין להורים כל זכות בדירה מה שעלול להוות אי נעימויות בעתיד עת הילד יקלע לחובות ונושים יעקלו את הדירה, עת הילד חלילה יעמוד טרום גירושין והדירה תחולק חצי לאשתו, ההורים לא יוכלו להוריש את הדירה הזו ליתר הילדים ועלול להיווצר מצב של ריב בין האחים, הילד ימכור את הדירה ויבזבז את הכסף ללא שיהיה להורים זכות דיבור, הילד ירצה לרכוש דירה ויגלה שהוא מחויב במדרגות מס רכישה של דירה שניה.

הדרך הטובה ביותר טרום נתינת מתנה לילד העומד בפני נישואין היא לערוך הסכם ממון שבו רשום מפורש כי הדירה היא שלו בלבד וכמובן להתנהל בחשבונות בנק נפרדים וכו' בהתאם להסכם ממון. אדגיש כי במקרה של קבלת דירה במתנה מההורים ועריכת הסכם ממון טרום נישואין המייחס את הדירה רק לילד מקבל המתנה במידה ובני הזוג ירכשו יחד דירה ישלמו רק חצי מס רכישה ובמכירת הדירה שנרכשה אחרי הנישואין השייכת לשני בני הזוג הם ימסו רק על חצי (נודעת חשיבות רבה להתנהלות רכוש נפרדת באופן מוחלט והסכם ממון מנוסח נכון).

כמו כן אם תירצו להשאיר את השליטה על הדירה בידכם ההורים, מה שימנע לעקל את הדירה ישנו פתרון גם לכך והוא עריכת הסכם הלוואה בין ההורים לילד הכולל ריבית, הפרשי הצמדה ותאריכי החזר הלוואה (על מנת להבטיח שההסכם יראה אמין) נשים לב כי לוח התשלומים יכול להיות זהה ללוח התקבולים מדמי השכירות, במצב זה ההורים כביכול מלווים לילד את ערך הדירה ובתמורה הם יכולים לרשום הערת אזהרה על שמם מה שימנע בעתיד לעקל את הדירה ובנוסף מונע מהילד לעשות עסקאות בדירה בניגוד להסכמתם.

נשים לב כי על מנת לקבל פטור ממס שבח בעת מכירת דירה שניתנה במתנה ישנה תקופת צינון והיא 3 שנים אם הילד התגורר בדרך קבע בדירה, 4 שנים אם לא התגורר בדירה נשים לב בפוזיציה של הסכם הלוואה לא נדרשת תקופת צינון.

ישנה עוד אפשרות על מנת למנוע מהילד להעביר את הנכס לצד ג' והיא להחתים את הילד במסגרת הסכם העברה על תניה למניעת עשיית עסקה, ביצוע המכירה יהיה ברשות ההורים ולא תוכל להיות מכירה של הנכס ללא הסכמתם, חשוב לציין בהסכם מה יקרה ל"ע במות ההורים.

מה בנוגע להעברת הדירה מהילד מקבל המתנה לאחד מאחיו? בהתאם לנוסח החוק החדש, לצורך קבלת פטור ממס שבח בהעברה ללא תמורה בין אחים, ניתן לקבלו רק אם הדירה של מעביר המתנה התקבלה מהוריו או הורי הוריו ללא תמורה או בירושה.

אציין כי בהעברה ללא תמורה תינתן הקלה במס רכישה, כאשר שומת מס הרכישה תהיה שליש ממס הרכישה שהיה חל אילו מקבל ההעברה היה רוכש את הדירה בתשלום בהתאם לשוויה נכון ליום ההעברה.

במאמר מוסגר אוסיף כי ניתן לרשום את הדירה על שם שלוש מהילדים או אז כל ילד מחזיק בשליש דירה מה שמקל עליו לרכוש דירה שניה ולהנות מפטור ממס רכישה ומס שבח (ראו מאמרי בעניין).

תכנון מס של נתינת דירה במתנה לילד חייב להיעשות בשלימות גמורה על מנת להבטיח כי העסקה תייצר רושם אמין, כמובן שבמידה וימצא כי רישום הנכס על שם הילד הינו רק לצורך התחמקות ממס רשויות המס יראו במעשה זה כלא לגיטימי ויחייבו מס רכישה כולל ריבית והפרשי הצמדה ובנוסף קנס של 30% מגובה ההתחמקות מתשלום המס.

ההיבט החשוב ביותר סביב דירה במתנה שאותה בוחרים להעביר במתנה הוא מבחן השליטה.
אם הורה רוצה להעביר דירה לילדו ועל הדירה יש התחייבות של משכנתא יש להעביר את החיוב על שם מקבל המתנה והוא זה שצריך לשלם את המשכנתא. מבחינת מיסוי מקרקעין, מי שמשלם את המשכנתא הוא זה ששולט בנכס.
במילים אחרות, מס הכנסה בודק כל עסקה של העברת דירה במתנה לפי מבחן השליטה. מטרת המבחן היא לברר האם העברת הדירה אכן בוצעה בצורה כנה, או שמדובר על עסקה פיקטיבית שהמטרה שלה היא לחסוך תשלומי מיסים. כאמור מס הכנסה בוחן מי בעל השליטה בנכס.

אין באמור לעיל בכדי להוות משום יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, הכתוב לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב . בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.
על המחבר
אביגיל עו"ד יועצת מס
הכותבת עורכת דין ויועצת מס בעלת תואר ראשון בחשבונאות ומערכות מידע ובעלת תואר ראשון במשפטים עוסקת בדיני החוזים, מקרקעין (חוזי מכר ורכש), מיסוי מקרקעין, תאגידים (הקמה ופירוק), מכתבי התראה, תצהירים, דיני עבודה, החזרי מס וגילוי מרצון.

אין באמור לעיל בכדי להוות משום יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, הכתוב לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב . בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.

בברכה,
אביגיל כלאב עורכת דין ויועצת מס
0555-695-260

תגובות

אין עדיין תגובות על התוכן

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק פח

א שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי קֹרַח לַמְנַצֵּחַ עַל מָחֲלַת לְעַנּוֹת מַשְׂכִּיל לְהֵימָן הָאֶזְרָחִי:ב יְהוָה אֱלֹהֵי יְשׁוּעָתִי יוֹם צָעַקְתִּי בַלַּיְלָה נֶגְדֶּךָ:ג תָּבוֹא לְפָנֶיךָ תְּפִלָּתִי הַטֵּה אָזְנְךָ לְרִנָּתִי:ד כִּי שָׂבְעָה בְרָעוֹת נַפְשִׁי וְחַיַּי לִשְׁאוֹל הִגִּיעוּ:ה נֶחְשַׁבְתִּי עִם יוֹרְדֵי בוֹר הָיִיתִי כְּגֶבֶר אֵין אֱיָל:ו בַּמֵּתִים חָפְשִׁי כְּמוֹ חֲלָלִים שֹׁכְבֵי קֶבֶר אֲשֶׁר לֹא זְכַרְתָּם עוֹד וְהֵמָּה מִיָּדְךָ נִגְזָרוּ:ז שַׁתַּנִי בְּבוֹר תַּחְתִּיּוֹת בְּמַחֲשַׁכִּים בִּמְצֹלוֹת:ח עָלַי סָמְכָה חֲמָתֶךָ וְכָל מִשְׁבָּרֶיךָ עִנִּיתָ סֶּלָה:ט הִרְחַקְתָּ מְיֻדָּעַי מִמֶּנִּי שַׁתַּנִי תוֹעֵבוֹת לָמוֹ כָּלֻא וְלֹא אֵצֵא:י עֵינִי דָאֲבָה מִנִּי עֹנִי קְרָאתִיךָ יְהוָה בְּכָל יוֹם שִׁטַּחְתִּי אֵלֶיךָ כַפָּי:יא הֲלַמֵּתִים תַּעֲשֶׂה פֶּלֶא אִם רְפָאִים יָקוּמוּ יוֹדוּךָ סֶּלָה:יב הַיְסֻפַּר בַּקֶּבֶר חַסְדֶּךָ אֱמוּנָתְךָ בָּאֲבַדּוֹן:יג הֲיִוָּדַע בַּחֹשֶׁךְ פִּלְאֶךָ וְצִדְקָתְךָ בְּאֶרֶץ נְשִׁיָּה:יד וַאֲנִי אֵלֶיךָ יְהוָה שִׁוַּעְתִּי וּבַבֹּקֶר תְּפִלָּתִי תְקַדְּמֶךָּ:טו לָמָה יְהוָה תִּזְנַח נַפְשִׁי תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי:טז עָנִי אֲנִי וְגוֵֹעַ מִנֹּעַר נָשָׂאתִי אֵמֶיךָ אָפוּנָה:יז עָלַי עָבְרוּ חֲרוֹנֶיךָ בִּעוּתֶיךָ צִמְּתוּתֻנִי:יח סַבּוּנִי כַמַּיִם כָּל הַיּוֹם הִקִּיפוּ עָלַי יָחַד:יט הִרְחַקְתָּ מִמֶּנִּי אֹהֵב וָרֵעַ מְיֻדָּעַי מַחְשָׁךְ:
נקרא  0  פעמים

אתגר AI

גורל • אתגר 103

לוח מודעות

More from אביגיל עו"ד יועצת מס

שתף את המאמר

למעלה