מדעני המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, ה-MIT, פיתחו טכנולוגיה חדשה המאפשרת לחפצים שצופו בדיו מיוחדת לשנות את צבעם ו"לתפוס" דפוסים צבעוניים כאשר הם נחשפים לאור אולטרה-סגול.

הטכנולוגיה, המכונה PhotoChromeleon –המערכת מבוססת על שיכלול אובייקטים להדפסת תלת-מימד, ששילבו פיקסלים רגישים לאור שצבעם משתנה.


המערכת משולבת בדיו ייחודי המורכב מתערובת צבעים בעלי אופי המשתנה תחת אור אולטרה סגול, כגון מנג'טה, טורקיז וצהוב. לצבעים אלו ערבבו חומר לכה שקופה כאשר המוצר הנצבע בתערובת זו ונחשף לגלי האולטרה סגול בחזקות שונות - הוא מקבל גוונים חדשים.

נכון לעכשיו התהליך מורכב מאחר והוא דורש מהמשתמש לבצע סריקת תלת מימד של המוצר. לאחר שמוצר זה סרוק בתכנת העיצוב פוטושופ או תכנת עיצוב אחרת, המעצב צריך לצבוע את האובייקט בצורה ממוחשבת בכמה שיותר צבעים.


לאחר מכן עליו לרסס על החפץ האמיתי ציפוי של הדיו, ואז להניח אותו על מצע מסתובב מיוחד, כאשר שם מקרן DLP (טכנולוגיית עיבוד אור דיגיטלית) מאיר עליו את הדוגמה הצבעונית בצורה של אורכי גל שונים של אור UV. כתוצאה מכך נוצרים צבעים באזורים שונים של הציפוי, ומופיעה עליו הדוגמה הצבעונית שבה המשתמש חשק.







בסרטון שהעלו חוקרי האוניברסיטה לערוץ היוטיוב של המכון, הם מדגימים כיצד הטכנולוגיה החדשנית משמשת לצורך צביעת פסלון גבס לבן, בצורת זיקית. ודגמים אחרים.

ביום בו ההמצאה תשתכלל ותהיה מדוייקת יותר, יהיה אפשר להעתיק אותה לצביעת מכוניות אמת, מוצרי חשמל בייתים, צעצועים, כלי חן ועוד. כאשר המשתמש יחליט מהו הצבע והדוגמא המועדפים עליו. ואולי - יהיו כאלו שיבחרו לעשות מזה ביזנעס, ולקים חברות לחידוש רהיטים, צבע למכונית, ואפילו - צביעת אזורים שלמים בבתי מגורים ועוד.


"סוג מיוחד זה של צבע יכול לאפשר מספר עצום של אפשרויות להתאמה אישית, שעשויות לשפר את יעילות הייצור ולהפחית את הפסולת באופן כללי", אמר יוחנן ג'ין, בוגר פוסט-דוקטורט שכתב מאמר נרחב בנושא. "משתמשים יכלו להתאים אישית את חפציהם ואת המראה שלהם על בסיס יומיומי, בלא הצורך לקנות את אותו אובייקט מספר פעמים בצבעים וסגנונות שונים".