להלן נפרט את ארבעת אנשי המקצוע וההבדלים ביניהם. אמנם יכלה הנייר ותיבש הדיו כשנרצה באמת להתמקד ולהרחיב בכל אחד מהם, אך בכל זאת על קצה המזלג נחדד את ההבדלים.
ארבעת אנשי המקצוע הם:
1. יועץ. 2. מאמן. 3. מנטורינג. 4. קואצ'ר.
יועץ:
מאוד נקודתי, סוג של שאלות ותשובות קצרות, לרוב זה מבוסס על ידע והבנה שנרכשו לפני כן.
מאמן:
אחד שכבר יודע מה הוא רוצה, רק צריך הכוונה ותרגול - כמו ספורטאי שעולה למגרש ויודע מהי המטרה אלא צריך הכוונה ותרגול לכבוש את המטרה, ולכן משתמש עם מאמן כדי להתגבר על המכשולים ולכבוש את היעד.
קואצ'ר:
עוזר לבעל עסק לגלות איזה סוג עזרה הוא צריך, היכן הוא תקוע, איך לשפר ובאיזו דרך, ומהם הצעדים הנדרשים לזה – כההוא שאינו יודע לשאול, את פתח לו.
מנטור:
אדם שצבר ניסיון בניהול ופיתוח עסקי, דרך חוויית חיים אישית או דרך עבודה מחקרית, והולך ומלמד את זה לאנשים אחרים דרך ספר (80 אחוז מספקי הדרכה ועיון בהתפתחות אישית, שיווק, אסטרטגיה ומכירות מבוססים על דרך אישית שמחבר הספר, קרי המנטור, עשה ועבר את זה בהצלחה ולאחר מכן העלה את זה על הכתב) או בהעברת הרצאות ופתיחת סדנאות.
רבים מהם מצליחים להגיע למעמד של רב־מכר עולמי בספרים או למיליוני צפיות ביוטיוב והרצאות TED.
במאמר זה ארצה להתייחס לאחד מבעלי המקצוע - המנטור, על מעלותיו וחסרונותיו, ועל השאר עוד חזון למועד...
המעלות והחסרונות שבמנטורינג
החסרונות שעולים וצצים בתחום המנטורינג הם:
1. מטבע הדברים, לאחר שכאמור המנטור בנה עצמו על חוויה אישית, יושב לו לקוח/תלמיד אחרי סיום תהליך הקורס ואומר לעצמו: 'אני כמו המנטור שלי - גם אני עברתי עכשיו חתיכת מסע וסיפור חיים מרתק, ואני מרגיש מספיק בשל כדי לעשות בדיוק כמו המנטור שלי, ללכת להעביר את זה הלאה לאנשים אחרים'... לפעמים זו החלטה נכונה ומושכלת אך פעמים רבות זו החלטה מאוד שגויה לצאת לדרך להיות מנטור רק על בסיס קורס שלמדת.
2. ברוב המקרים זה שהמנטור הראשון הצליח בפעולות שעשה בכלל לא מחייב שזה יתאים לפלוני אלמוני, ושם זה פוגש אכזבה ותסכול - אנשים שמשלמים כסף, והרבה, משתכנעים ממסרים שיווקיים עוצמתיים שרכשו בקורס הנחשק אצל המנטור רק כדי לגלות שנושא הדגל המרכזי בקורס לא מתחיל להיות רלוונטי בשבילו, והכל הועטף בצלופנים נוצצים עם כל מיני הבטחות ודברים שלומדים על הדרך להגיע לדגל, אבל בגלל שהנושא המרכזי לא רלוונטי כך כל השאר גם לא בר יישום, ומכאן התסכול הגדול!
מצד שני, מנטורינג הוא מקצוע נפלא ונצרך, ורוב הספרים בתחום התפתחות אישית והדרך להרוויח הרבה כסף, מיידנסט (-ערך תחושת הערך העצמי שאנחנו חשים כלפי עצמנו), מגיעה מהבסיס של מנטורינג, ובהחלט שווה לרכוש דבר כזה להצלחת העסק.
ולכן, לסיכומו של עניין, כמו כל המקצועות החופשיים יש את הטובים ויש את הפחות טובים, והדרך הטובה להבטיח תוצאות לפני שמוציאים הרבה כסף ואנרגיה היא: להיות ממוקד בתוצאה שהיא בעצם המטרה הנכספת ולדעת בדבר מוגדר מראש, ככל האפשר, מה רוצים.
בדרך־כלל נעשה קודם תהליך של קואצ'ינג - גילוי הבעיות והצרכים, לאחר מכן נעבור תהליך של אימון ומנטורינג, ובסופו של דבר נגיע לייעוץ ממוקד שתמיד כדאי לקבל מבעלי ניסיון!