תמונת שער (4).png

קרדיט - Leonardo AI

ישנו משפט חכם וידוע שאומר "הכל בעיני המתבונן…"

בואו נראה כמה מקורות בספרות התלמודית - יהודית שמדברים ודנים בסוגיה זו והשלכותיה המעשיים.

א. בתלמוד בבלי (מסכת שבועות דף ל' ע"א) אמרו רבותינו ז"ל "דבר אחר, בצדק תשפוט עמיתך'- הוי דן את חבירך לכף זכות ".
ופירש רש"י ז"ל "ולא בדין בעלי דינים הכתוב מדבר, אלא ברואה חברו עושה דבר שאתה יכול להכריעו לצד עבירה ולצד זכות, הכריעו לזכות ואל תחשדהו בעבירה".

ב. ובמשנה (מסכת אבות פרק א' משנה ו') נאמר "יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה אוֹמֵר, עֲשֵׂה לְךָ רַב, וּקְנֵה לְךָ חָבֵר, וֶהֱוֵי דָּן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת".

ועיין בספר חפץ חיים בפתיחה לספרו (עשין ג' ובבאר מים חיים) שסובר שדעת הרמב"ם היא, שהחובה על האדם לדון חברו לכף זכות איננה ממידת חסידות אלא חובה ממש וזה איירי "בחבר" שאני יודע בו שהוא בינוני.
והמשנה באבות איירי, באדם שאין טיבו מוכר כלל ולא ידוע אם הוא צדיק או רשע, לגביו, אין חובה לדונו לכף זכות אלא "מידת חסידות" בלבד.עיי"ש.


עצם מעשה האדם (החיצוני) הוא אחד, (הגם שגם בזה לאדם "הצופה מהצד" חסרים פרטים רבים בפרטי המעשה וכן במניעים למעשה. וגם ענין זה הוא חלק מהמצווה לפשפש ולחפש כף זכות)

מה שהופך את המעשה לרע או טוב כלפי האדם (בכל הקשור כלפי שמיא, אין לאדם עסק בזה, הנסתרות לה' אלוקינו...) היא- פרשנות האדם למעשה שראה.

כלומר- הכל ענין של פ-ר-ס-פ-ק-ט-י-ב-ה…


ועל כך ציוותה התורה ורבותינו ז"ל למקד את ראיתינו בכוונות הטובות, בחלק הטוב שבאדם ולדונו לכף זכות.(גם שמדובר בהסברים ותירוצים "דחוקים")

ג. בבית המקדש בעזרה- בין האולם למזבח היה "בית המוקד" (בית גדול שהיה עשוי גגו כעין כיפה עגולה). הוא נקרא כך, משום שדלקה שם אש תמיד לקיום המערכה של המזבח שמצווה "להביאה מן ההדיוט" (כך פירשו התוספות במסכת יומא דף ט"ו ע"ב ד"ה ואחת. ועיין ברא"ש מסכת מידות א.ח).

בתוך בית המוקד היו 4 לשכות. ואחת מהן נקראת "לשכת הטלאים" (על שם הטלאים שהיו שם "מבוקרים" ממום ומוכנים לקרבן).

והנה בתלמודא (בבלי, מסכת יומא דף ט"ו ע"ב) הביאה הגמרא סתירה בין משנה במסכת תמיד (ג.ג) ששם מבואר שלשכת הטלאים הייתה "במקצוע צפונית מערבית" לבין המשנה במסכת מידות (א.ו) ששם מבואר שלשכה זו הייתה "מערבית דרומית".

ומתרצת הגמרא: "רב אדא בריה דרב יצחק אמר: האי לשכה אקצויי מקציא, ודאתי מצפון מתחזיא ליה בדרום, ודאתי מדרום מתחזיא ליה בצפון" (תלמוד בבלי מסכת יומא דף י"ז ע"א)

להבנת תירוצו של רב אדא, צירפתי בגיליון שיטס (הלינק לקמן) הסבר והמחשה.
וזהו כבר הצילום מסך מתוך הגיליון.

מחלוקת רשי ורמבם (1).png


לפי הסבר רש"י ז"ל לשכת הטלאים הייתה ארוכה ונוטה קצת לצד דרומי, אבל היה ריווח בין סיומה לדופן מערבית דרומית (והרמב"ם בפירוש המשניות פירש שהייתה ממש בפינה מערבית דרומית).
ומשום הרווחים שהיו, נוצר "אפקט מדומה" לכל מי שהגיע מכיוון שונה.

לאדם שהגיע מצד צפון היה נדמה ונראה לו שלשכה זו נוטה לדרום (ובזה מתבארת המשנה במסכת מדות).

ומאידך. אדם שהגיע מצד דרום, היה נדמה ונראה לו שלשכה זו נוטה לצפון (ובזה מתבארת המשנה במסכת תמיד).

אנו רואים כאן את אותו עיקרון ויסודם של דברים שהזכרתי לעיל.

הכל תלוי בעיניו של המתבונן…

כלומר, הכל תלוי מהיכן האדם מגיע… זה מה שקובע בסוף את הפרספקטיבה.

לומר לך, אין כאן אמת אובייקטיבית/ אבסולוטית, אלא אמת סובייקטיבית התלויה בעיניו של המתבונן.


כעת, בואו נראה איך כל הנ"ל קשור לאקסל ולעולמן של הפונקציות…

ובכן כל מי שלמד מעט על פונקציית vlookup /ניסה זאת בעצמו, יודע שבארגומנט השני של הפונקצייה (range), ערך החיפוש (שנכתב בארגומנט הראשון (search_key) חייב להופיע בעמודה 1 של הטווח לחיפוש. (בגיליון מימין לשמאל- ערך החיפוש מוכרח להופיע בעמודה הכי ימנית. ובגיליון משמאל לימין- ערך החיפוש מוכרח להופיע בעמודה הכי שמאלית).

אם לא.תוחזר שגיאת n/a.

לפניכם, מצורף צילום מסך (מתוך הגיליון שיטס המצורף בלינק להלן), בו הצגתי את הבעיה בשימוש עם פונקציית vlookup קלאסית, וכן את מגוון הפתרונות וכמו שאפרט להלן.

תמונה גיליון שיטס (1).png



ובכן, טבלת המקור נמצאת בטווח תאים A3:B5.

בתא E3 קיימת פונקציית vlookup קלאסית. כאשר תא D3 הוא תא החיפוש.
פונקציית vlookup מחפשת את הערך שמופיע בתא החיפוש בטווח הנתונים A3:B5.
(הפונקציה תחזיר את הערך מהעמודה ראשונה עם "התאמה מדויקת").

קוד:
=VLOOKUP(D3,A3:B5,1,0)

והופ…שגיאת N/A !!!

מה קרה פה? ישאל השואל…

אז התשובה טמונה בהסבר שכתבתי לעיל…הפונקציה מחפשת את הערך 1 (שהוזן בתא D3) בעמודה הכי ימנית בטווח כלומר - עמודה A.
והיא פשוט לא מוצאת שם את הערך 1…זה כל הסיפור!



ומה הפתרון לכך?

פתרון 1 - פונקציית xlookup:

אז כל אקסליסט ממוצע יציע מיידית, מה הבעיה בכלל?
הרי ניתן להשתמש בפונקציית xlookup ,ושם הרי אין חשיבות לסדר העמודות.
בגיליון המצורף תוכלו לראות מקרוב שהקסם הזה עובד!

וזהו מבנה הפונקציה שהוזנה בתא K3.

קוד:
=XLOOKUP(J3,B3:B5,A3:A5)

פיתרון 2 - פונקציות index + match:

רוצים לשמוע עוד פתרון עוקף וחילופי? אין בעיה…

אז ניתן להשתמש בשילוב פונקציות index+match, וזהו זה!
וגם לגבי פתרון זה, תוכלו לראות בגיליון המצורף שהקסם פשוט עובד!

וזהו מבנה הפונקציות שהוזנו בתא H3.

קוד:
=INDEX(A3:A5,MATCH(G3,B3:B5,0))

ומה נענה לבעל גיליון שמתעקש (ולמה? סתם ככה...! בעצם לא משנה מהי הסיבה...)בכל אופן להשתמש בפונקציית vlookup דווקא?

אז האופציה שכולנו מכירים היא, פשוט להפוך את סדר העמודות בגיליון (על ידי העתקה והדבקה בדרך כזו ואחרת).

ולפעמים זה מעט קשה ליישום…

פיתרון 3 - פונקציית choose:

ובכן. אני רוצה להכיר לכם טכניקה שראיתי אותה לאחרונה. הטכניקה מאוד יפה וגאונית וחשוב להכיר אותה ואת הפונקציה המיוחדת שבה. ואני מדבר על פונקציית choose

הנה כמה מילים על תפקידה ומהותה של הפונקציה.

פונקציית CHOOSE מאפשרת להגדיר רשימה של ערכים מספריים (עד 254) ומאפשרת לבחור מתוכם בערך הרצוי. הפונקציה עובדת לפי הסדר שבו אנו רושמים את המספרים והטקסטים שנרצה שיופיעו. לדוגמה נכתוב בתוך הפונקציה (בארגומנט NUM_INDEX") את המספרים 1.2.3 ובהמשך את שמות האנשים אברהם, יצחק, יעקב ובמידה והפונקציה תראה מספר מסוים (2), היא תחזיר את השם "יצחק" כי הוא השני בסדר שנכתב.

הארגומנט הראשון- Index_num: מציין איזה ארגומנט ערך נבחר. הארגומנט index_num חייב להיות מספר בין 1 ל- 254, או נוסחה, או הפניה לתא המכיל מספר שבין 1 ל- 254.
ארגומנט זה הוא חובה.(להזנה)

הארגומנטים הבאים- Value1‏.value2‏…: Value1 הוא ארגומנט נדרש, הערכים הבאים הם אופציונליים. 1 עד 254 ארגומנטים של ערכים שמהם הפונקציה CHOOSE בוחרת ערך אחד או פעולה לביצוע בהתבסס על index_num. הארגומנטים יכולים להיות מספרים, הפניות לתאים, שמות מוגדרים, נוסחאות, פונקציות או טקסט.

פונקציה זו מאופיינת בחיסרון עיקרי שהיא "מסורבלת" להזנה, ולכן היא פחות מוכרת ושמישה בדרך כלל.אבל שמשלבים אותה עם פונקציות אחרות .הפונקצייה נותנת פתרונות יפים וגאוניים.

כעת תראו איך פונקציה זו נותנת מענה ופתרון לקושי והבעיה שהוצגה לעיל.

זהו מבנה הפונקציות בתא N3

קוד:
=ARRAYFORMULA(VLOOKUP(M3,CHOOSE({1,2},B3:B5,A3:A5),2,0))


אסביר בקצרה את הלוגיקה ואת מהלך הפתרון בשילוב גאוני זה של פונקציות vlookup + choose.


אנו אומרים לפונקציית vlookup :תסתכלי על הערך שכתוב בתא M3, ואז תחפשי אותו בעמודה הראשונה שבטווח כמו "המנהג הידוע". אבל...אנו נגדיר מחדש מה נקרא עמודה 1 ומה זה עמודה 2.

כל מה שנראה לנו במבט סתמי על הגיליון ,-זה לא משנה כלום!

ולשם כך בדיוק אנו משתמשים בפונקציית choose

בארגומנט הראשון אנו כותבים בסוגריים מסולסלים (מהותם כמו "בנק" לשליפה של מספר העמודות) את הספרה 1.2
ובארגומנט 2 - מגדירים את הטווח מעמודה B כעמודה ראשונה. ולאחר מכן מגדירים את הטווח מעמודה A כעמודה שניה

זה פשוט גאוני!!!

מה הרווחנו כאן?

שפונקציית vlookup מחפשת את הקוד בעמודה שנראית לנו (בכל הטווח הזה) כעמודה שניה מימין. אך מבחינת הפונקציה היא עמודה ראשונה.


וואוו. איזה מהלך גאוני ונפלא!

תהנו מהחכמה והלוגיקה של פונקציית choose!
היא באמת רבת עוצמה!

נקודה חשובה:
הואיל ומדובר בהגדרה של טווחים, אז(מסיבות כאלו ואחרות) בגיליון שיטס בלבד יש לעטוף את כל פונקציית vlookup בפונקציית arrayformula.אך באקסל אין לזה צורך.

ישנו משפט חזק וכל כך נכון לחיים שנאמר על ידי חכם אחד: "אי אפשר לתקן את העולם, צריך לתקן את המשקפיים שדרכם מסתכלים על העולם ,וזה התיקון עצמו."

תמונה אי אפשר לתקן את העולם.jpg


את המסר הזה גם פונקציית choose המופלאה מכירה, ואומרת לבעל הגיליון:

"תשאיר את הגיליון בסדר הנוכחי שלו!

אל תתאמץ לשנות את סדרי העמודות לכאן ולכאן!

כי-זה לא באמת רלוונטי…

מה שרלוונטי כאן, זו ההגדרה בפונקציה לשאלת מהו ערך 1 ומהו ערך 2 וכן הלאה..

בקיצור, נבנה לנו משקפיים מותאמות אישית ונרכיב אותם על "עיני" פונקציית vlookup…


בסוף, הכול בעיני המתבונן...!


לסיום:

אנו נמצאים בפתחם של ימי הרחמים והסליחות…

כולנו מחפשים עצות לזכות ביום הדין- ראש השנה…

כולנו מבקשים במה להתחזק ,במה להתקרב /לשוב אל ה'...

בתחילת מאמר זה הזכרתי את החיוב מהתורה /ממידת חסידות לדון לכף זכות…

וזו עצה גדולה לכל אדם לזכות ביום הדין!

כפי שכתב "סניגורן של ישראל" - רבי לוי יצחק מברדיצ'ב זצ"ל בספרו קדושת לוי (בתחילת פרשתן-פרשת שופטים), וזהו לשונו הזך:
"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ וכו' דהנה הקב"ה שופט את כנסת ישראל בבוא יום המשפט בגודל רחמיו וחסדיו, אך צריכין אתערותא דלתתא, לעורר את המדה של רחמנות למעלה, ועל ידי מה נתעורר אותו המדה של חסד, כשאנו למטה מתנהגים בחסד ולמדים זכות על כל איש מישראל לדונן לכף זכות, ואז על ידי זה גם מלמעלה מתעורר אותו המדה ולמדין גם עליו וגם על כל זרע ישראל חסדים, ואם כן האדם מעורר בעובדא שלמטה השער העליון, לפתוח שערי חסד להריק ברכה על כל זרע ישראל, וז"ש שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך וכו'". עיין עוד שם.

יתירה מכך, מצינו בדברי קודשו של "אור שבעת הימים" רבינו הבעל שם טוב הקדוש זצ"ל (על התורה-פרשת קדושים ב'.) וזהו לשונו הטהור:
"כי באמת כיון שרואה דבר עבירה בחברו, ידע שיש בו בעצמו גם כן מעין דבר זה, שיש עליו דינים ומקטרגים, וכשימצא זכות לחברו יהיה גם עליו זכות…

ובאמת כל זה נסיון גדול, כי קיבלנו שאין נגזר על אדם שום גזר דין, אלא אם כן הוא פוסק בעצמו כן, ובוודאי לא יפסוק על עצמו, אלא מראין לו אדם שעשה איזה עבירה מעין עבירה שלו, והוא פוסק עליו את הדין, וחותם זה הדין על עצמו רחמנא ליצלן".עכ"ל.


לומר לך-הכול תלוי באדם!

הכול תלוי בעיני המתבונן!

הכול תלוי במשקפיים שאדם מרכיב על עיניו ודרכם רואה את חברו ואת העולם!

ועל כך אמרו רבותינו ז"ל במתניתין (מסכת סוטה א.ז): "בַּמִּדָּה שֶׁאָדָם מוֹדֵד, בָּהּ מוֹדְדִין לוֹ"

"אדרבה, תן בליבנו, שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם..." (רבי אלימלך מליז'נסק)


אני מאחל לכולכם ולכל בית ישראל- לשנה טובה תכתבו ותחתמו לאלתר, לחיים טובים ולשלום. אמן.

לינק לגיליון שיטס הכולל הסבר אודות פונקציית choose - מצורף כאן.