לאחרונה התגלה פריט היסטורי מרתק:
"מדריך לשעת חרום" – התגוננות היישוב בארץ מפני התקפות אוויריות של הנאצים במלחמת העולם השניה!
מדריך זה, שנדפס בשנת 1940, הנו כה נדיר, ואינו בספריה הלאומית בירושלים.

על המעטפת נראית תמונה דמיונית של מטוסי הנאצים מעל שמי תל אביב!


מדריך.JPG

מד 13.JPG

המדריך. קרדיט: בית המכירות קינג דויד.


ב-9 בספטמבר 1940, ימים ספורים לאחר פרסום המדריך שלפנינו, התרחשה הפצצה של חיל האוויר האיטלקי על תל אביב.
איטליה הפאשיסטית, שהתייצבה לצידה של גרמניה הנאצית, והכריזה ביוני 1940 מלחמה על בריטניה, תקפה מן האוויר את תל אביב, כחלק ממלחמתה בבריטים, שהיו בעלי מנדט על ארץ ישראל.

היו אלה אותם מפציצים שנשלחו לארבע הפצצות על העיר חיפה באותה השנה (זמן קצר לפני פרסום המדריך שלפנינו) שגם בהן נהרגו עשרות אנשים.

ההפצצה בתל אביב התרכזה באזור הרחובות בוגרשוב וטרומפלדור וגרמה ללמעלה ממאה הרוגים. רוב קורבנות ההפצצה בתל אביב נטמנו בקבר אחים בבית הקברות נחלת יצחק.



*
מסתבר שבזכות המדריך שלפנינו, ניצלו חייהם של עשרות ואולי מאות מתושבי תל אביב, שידעו כיצד להתגונן מפני ההפצצות.
*
תל אביב הופצצה פעם נוספת ב-12 ביוני 1941, הפעם על ידי מטוסים צרפתיים מכוחות ממשלת וישי. בהפצצה זו נהרגו 13 אנשים בבית האינואלידים ברחוב מרמורק.

*
בהקדמה למדריך, כותבים העורכים:
"תעודתו של מדריך שמושי זה... לסכם בקובץ מרוכז אחד ובצורה פשוטה ומובנת כללים מעשיים להתגוננות מהתקפות אויר, שידיעתם הכרחית בשעה זו לכל הישוב".

ואכן מפורטים כאן הוראות כיצד להתגונן מההתקפות האוויריות, כיצד יש לנהוג בעת נפילת פצצות נפץ או פצצות גז רעילות. כן מוסבר בצורה בהירה כיצד להכין את המקלטים לשעת חירום וכיצד להגיש עזרה ראשונה לפצועים. פרק מיוחד מסביר כיצד להכין אוכל בשעת חירום. פרק אחר הוא "עשרת הדברות של התגוננות".
לאורך דפי המדריך ישנם עשרות איורים הממחישים את ההסברים, אשר צוירו על ידי האמן אוסקר לקס.

*
עשרות הפרסומות המופיעות במדריך זה הנן דבר מעניין בפני עצמו. פרסומות אלו, על בתי עסק שונים, עוסקות כולן בהקשר של ההתגוננות מהנאצים שעתידים להפציץ את תל אביב. אם ברכישת ציוד הגנה, אם ברכישת ציוד לעזרה ראשונה, וכן על זו הדרך. כל חנות ועסק נרתמו להציע את העזרה הדרושה כדי להקדים את פני הרעה – התקפות הנאצים ועוזריהם על ארץ ישראל.


פריט היסטורי ומצמרר זה, מוצע למכירה פומבית בימים אלו, בבית המכירות קינג דויד בירושלים.